A település és a közösségi média

2020.02.09 18:17

Valószínűleg ahány embert kérdeznénk, annyian írnák le másképp, hogy mire gondolnak a "település" szó hallatán. Egy általam jónak tartott meghatározás:


"A település egy földrajzilag meghatározott területen (közigazgatási terület) lévő, művi (épített) és természeti elemekből álló együttes, amelynek alapvető funkciója, hogy az ott élő emberek számára lakóhelyként, továbbá társadalmi-gazdasági tevékenységek színtereként szolgáljon. A település lenyomata és hordozója az ott élő emberi közösség múltjának és jelenének, tükrözője a társadalmi és gazdasági berendezkedésnek és a kultúrának." (www.terport.hu)


Talán a legfontosabb eleme egy településnek az emberi közösség. Így volt ez akkor, mikor a szél elvihette a sátrakat a mezőről, amiben éltek az emberek. És így van ma is, mivel az épülethalmaz emberek nélkül már nem település, csak rom. Vajon miért tűnt el egy kicsit az ember az utóbbi évtizedekben? A települések fejlődnek, építik őket - új utak, új épületek, új parkolók. Egy település vezetése a legjobban a szalagot szereti átvágni, amikor valami megépült.


Kétségkívül fontos a materiális fejlődés, de mi lett az emberi közösséggel? Elvétve halljuk csak, hogy fákat ültetnek a született gyerekek után, "megünneplik őket". Átalában két kezünkön megszámolhatjuk a közösségi programok éves mennyiségét, de azok is csak szűk csoportokhoz jutnak el. A városok vezetése a jogszabályok közé bújva beletemetkezik a munkájába, kevés időt fordít a közösségre. A közösség menjen el a közmeghallgatásra, olvassa el az újságot, fizesse be az adót, járjon a szűk (általában hagyományőrző- vagy sport) közösségekbe.  


Az életet felborította a közösségi média. Olyan egyéniségekkel kerülhet kapcsolatba az ember, akivel lehet, hogy sosem találkozna az utcán. Ismerősi kapcsolatok, barátságok, szerelmek jönnek létre. És ami a település szempontjából elképzelhetetlen erény - közösség jön létre. Vannak csoportok, akik a kutyákat szeretik, vannak adás-vételi csoportok, politikai hovatartozástól függő csoportok, de ami fontos és ráadásul önszerveződéssel jött létre mindenhol az maga a települési közösség. Az emberek többsége a közösségi médiában használja a lakhelyét, része a speciális csoportoknak. Lehet, hogy nem szól hozzá, de információt fogyaszt. A közösség együtt örül egy fejlesztésnek, együtt könnyezi meg egy meghatározó személy elvesztését vagy épp együtt mérgelődik a forgalmi dugók miatt. Mondhatták még néhány éve, hogy a közösségi média a fiatalok hóbortja, de ma már nem - jelen van a kritikus tömeg már az idősebb korosztályból is. 


A települések kicsit elvesztették a közösséget maguk körül. Pedig évezredek távlatából a jelennél sosem volt könnyebb a közösség részévé válni és együtt élni vele. Ezt a lehetőséget az internet és a közösségi média adta meg a településeknek, mégis van olyan településvezetés ma Magyarországon, ahol nem használják ki, nem tulajdonítanak elég jelentőséget ennek...